Friday, March 28, 2008

Kysymys/anomus

Moi taas!
Tässä olisi kysymys jämiksi hyväksyttävistä langoista jo näin ennen projektin alkua.

Minulla on Novitan Samosta 212 grammaa, ja tästä määrästä 150 on kokonaisina kerinä. Tässä koko satsi.


Anelisin tuon lehmuksenvihreän kokonaisen kerän hyväksymistä jämäksi, sillä lanka on alun perin ostettu tätä tunikaa varten ja siitä yli jääneitä lankoja on jo käytetty tähänkin paitaan. Oma moka tietysti, että olen ostanut lankaa noin paljon liikaa alun perinkin ;o) Myös valkoista ja sinistä olen käyttänyt tuohon viimeksi mainittuun paitaan, mutta ne olen muinoin ostanut ihan vain alesta ilman mitään tarkoitusta, joten ne eivät minun oikeustajuni mukaan ole jämiä ;o)

No, nyt minulla olisi idea, johon voisin käyttää tuon vihreän ja valkoitakin varmaan. Toinen kysymykseni onkin, hyväksytäänkö projektiin töitä, joissa osa langasta on jotakin jämää ja osa ei? Voiko siis jämän osuuden ilmoittaa mukaan grammoihin?

Tuomarin vastaus: Jämälangan määritelmä löytyy säännöistä: "Jämälankakeräksi lasketaan vajaa kerä, josta on siis osa jo käytetty johonkin. Poikkeusta tähän sääntöön voi anoa erikseen, mikäli esimerkiksi paidasta on jäänyt 1,5 kerää. Poikkeuslupa-anomukset käsitellään tapauskohtaisesti." Tässä tapauksessa hyväksyn lehmuksenvihreän kerän jämäksi, koska muu satsi on jo käytetty johonkin muuhun ja kerä on täten jämä.

Toiseen kysymykseen: projektiin ei hyväksytä töitä, joista osa on jämälankoja ja osa ei. Projektin tarkoituksena on keksiä uusia ideoita nimenomaan jämälangoille. Tästä kuitenkin tavallaan poikkeuksena tilanteet, joissa neulotaan jotain, joka liitetään muulla tekniikalla tehtyyn työhön. Esimerkiksi ommeltuun farkkuhameeseen neulotaan taskut, joissa taskuista tulee valmis neuletyö. Näissä tilanteissa luonnollisesti punnitukseen lasketaan vain neuleosioon kulunut lanka. Myös tilkut lasketaan valmiiksi töiksi.

8 comments:

JaanaM said...

Asiahan ei minulle millään lailla kuulu, mutta minun mielestäni tuo konsti on ihan sallittu. Niin minä ainakin normaalisti teen, että käytän jämälankoja joihinkin uusiin projekteihin, joihin on kokonaisuudessaan olemassa/ostettava enemmän lankaa. Siis kerä lankaa sukkiin ja jämälankoja raidoiksi. Tai puseron tms kuviointiin niitä jämälankoja.
Mutta en tiedä mitä muut sanovat, tämä on vain minun mielipiteeni.
Olisihan se mukava keksiä/löytää uusia ideoita noinkin jämälankojen tuohoamiseen.
Mitä sanoo ylipäällikkö, eikun ylituomari? Ja muut?

Pirjo-Riitta said...

Tuota samaa olen pohtinut ja miettinyt, että kysynkö vai en.. Mulla nimittäin on neljä kokonaista kerää (+ pari purettua nöttöstä) lankaa, jotka on jääneet yli miehen puserosta. Pusero valmistui 2006 jouluksi, ja nyt vihdoin olen keksinyt loppulangoille käyttöä (kun en ole halunnut niistä sukkia alkaa tekemään). Nuorimmaiselle pojalle saisin niistä puseron (lisänä tarkoitus laittaa sukkalankojen loppuja), ja mä ainakin toiveikkaasti ajattelin saavani kaikki kerät laskettua jämiksi. ;o)

Helka Riionheimo said...

Minulla on pyörinyt ihan sama asia mielessä eli mitä sitten, jos tekee työn josta osa on jämälanka ja osa vaikkapa täydestä kerästä otettu. Mulla on ollut usein jämätöitä, joissa on käyttänyt lisänä ei-jämälankaa. Voi olla käytännössä vaikea laskea erikseen jämien osuutta. No, ehkä voin tällä kertaa kehitellä todellisia jämälankatöitä, jottei mene tuomarille liian mutkikkaaksi...

möhönasu said...

Minusta nuo täydet kerät ovat siinä rajalla ovatko ne enää jämäkeriä :)
Itse katson jämäkeriksi ainoastaan vajaat kerät.

Taija K said...

Tämäpä käy mielenkiintoiseksi. Laitoin omaan blogiini pohdintaa siitä, mikä on minulle jämä, ja kuvakin on jämistäni.

Kommentoikaahan sinne tai tänne, mitä kukin pitää jämänä. Näyttää olevan erilaisia näkemyksiä ;o)

http://taijankutomukset.blogspot.com

Puputsi said...

Noniin, nyt vasta rouva ylituomari huomasi tämän kysymyksen. Viittaanpa jämälangan määritelmästä ekassa postauksessa kirjoittamiini sääntöihin: "Jämälankakeräksi lasketaan vajaa kerä, josta on siis osa jo käytetty johonkin. Poikkeusta tähän sääntöön voi anoa erikseen, mikäli esimerkiksi paidasta on jäänyt 1,5 kerää. Poikkeuslupa-anomukset käsitellään tapauskohtaisesti." Tässä tapauksessa hyväksyn lehmuksenvihreän kerän jämäksi, koska muu satsi on jo käytetty johonkin muuhun ja kerä on täten jämä.

Toiseen kysymykseen: projektiin ei hyväksytä töitä, joista osa on jämälankoja ja osa ei. Projektin tarkoituksena on keksiä uusia ideoita nimenomaan jämälangoille. Tästä kuitenkin tavallaan poikkeuksena tilanteet, joissa neulotaan jotain, joka liitetään muulla tekniikalla tehtyyn työhön. Esimerkiksi ommeltuun farkkuhameeseen neulotaan taskut, joissa taskuista tulee valmis neuletyö. Näissä tilanteissa luonnollisesti punnitukseen lasketaan vain neuleosioon kulunut lanka. Myös tilkut lasketaan valmiiksi töiksi.

Taija K said...

Asia selvä! Kiitos vastauksista ;o)

Pirjo-Riitta said...

Ok!
Minäpä säästän tuon poijan puseron teon myöhemmäksi (olisin muutenkin tehnyt sen ensi talveksi tai jopa sitä seuraavaksi, niin joutaa odottaa..). Täytyy kehitellä jotain muuta. ;o)

Kirjoitin tuohon muuten ensin että "poijan teon".. miten niin vauvakuumetta pukkaa.. ;oDD